wtorek, 5 marca 2013

Zagadnienia z teorii literatury dla klas III


ZAGADNIENIA Z ZAKRESU TEORII LITERATURY

 

1)     Środki stylistyczne – elementy języka, które pozwalają w sposób subiektywny wyrażać myśli nadawcy, mają na celu pobudzenie wyobraźni odbiorcy i wywołanie u niego określonych emocji. Rzadko używane są w języku codziennym, charakteryzują przede wszystkim literaturę, głównie poezję.

2)     Aliteracja – rozpoczynanie od tych samych liter sąsiadujących ze sobą wyrazów

3)     Anafora – rozpoczynanie tym samym wyrazem lub ciągiem wyrazów każdego wersu lub każdej strofy

4)     Animizacja (ożywienie) – odmiana metafory; nadanie przedmiotom cech istot żywych

5)     Antyteza – zestawienie dwóch wypowiedzi kontrastowych, przeciwnych pod względem znaczenia. Obejmuje nie pojedyncze wyrazy, ale całe wyrażenia lub zdania.

6)     Apostrofa – bezpośredni zwrot do osoby nieobecnej, zmarłej, bóstwa lub przedmiotu, idei.

7)     Inwokacja – rozbudowana apostrofa

8)     Archaizm – wyraz przestarzały, który wyszedł z powszechnego użycia.

9)     Epifora – wyraz lub ciąg wyrazów, które powtarzają się na końcu wersu lub strofy

10) Epitet – określenie rzeczownika, wyrażone najczęściej za pomocą przymiotnika, imiesłowu przymiotnikowego, zaimka, rzeczownika.

11) Eufemizm – wyraz lub zwrot, który zastępuje drastyczne lub wulgarne wyrażenie innym, łagodniejszym, osłabiając tym samym jego znaczenie

12) Eufonia – przyjemne brzmienie wypowiedzi, kształtowane przez zestawienie głosek i unikanie połączeń trudnych do wymówienia

13) Hiperbola – wyolbrzymienie – przedstawienie przedmiotu, osoby, zjawiska w sposób przesadny, przejaskrawiony.

14) Metafora – przenośnia – takie zestawienie wyrazów, których nie odczytujemy dosłownie lub szukamy znaczenia przenośnego, drugiego dna

15) Neologizm – wyraz tworzony w celu nazwania nowych zjawisk

16) Onomatopeja – dźwiękonaśladownictwo – naśladowanie dźwięków bądź mówienie o nich

17) Oksymoron – zestawienie wyrazów o przeciwstawnej treści, paradoksalne, nielogiczne złożenia, np. kudłaty łysy

18) Personifikacja – uosobienie – nadanie przedmiotom, zwierzętom, zjawiskom cech typowo ludzkich, np. słońce śmieje się do mnie

19) Peryfraza – omówienie – zastąpienie konkretnej nazwy jakiegoś zjawiska opisem lub charakterystyką

20) Pointa – puenta – mocne, dobitne zakończenie

21) Porównanie – przyrównanie czegoś do innej rzeczy za pomocą takich wyrażeń jak: jak, jako, jakoby, niby, na kształt

22) Powtórzenie – głoski, sylaby, wyrazy, wyrażenia, które powtarzają się w utworze i dzięki temu zwracają uwagę odbiorcy

23) Przerzutnia – przeniesienie części zdania jednego wersu do drugiego

24) Pytanie retoryczne – pytanie, na które nie oczekujemy odpowiedzi, a które tak naprawdę wyraża naszą opinię

25) Rym – zgodność brzmieniowa (rymy męskie, żeńskie, dokładne, niedokładne, układy: parzyste, nieparzyste, krzyżowe, okalające, sąsiadujące)

26) Rytm – takie zestawienie sylab, dzięki któremu uzyskujemy regularność, melodyjność

27) Symbol – znak ,przedmiot, który poza znaczeniem dosłownym ma jeszcze inne, ukryte. Jest wieloznaczny i istnieją różne możliwości jego odczytania.

28) Wyliczenie – wymienianie w szeregu zdań rzeczy, pojęć lub cech

29) Liryka apelu – liryka, w której podmiot liryczny kieruje swą wypowiedź do konkretnego adresata, prosząc go o coś, apelując do niego w jakiejś sprawie

30) Liryka bezpośrednia – podmiot liryczny wprost wyraża swe uczucia

31) Liryka pośrednia – podmiot liryczny nie nazywa swych uczuć, ale można je odczytać na podstawie np. opisywanych zdarzeń

32) Liryka zwrotu do adresata - liryka, w której wyraźnie jest wskazany adresat utworu, gdyż podmiot liryczny zwraca się do niego, np. poprzez apostrofę

33) Topos – motyw powtarzający się w różnych dziedzinach sztuki, tzw. motyw wędrujący, np. topos wędrówki, jabłka

34) Strofa – zwrotka – powtarzające się w wierszu układy wersów

35) Wiersz stroficzny – wiersz podzielony na strofy

36) Wiersz stychiczny – ciągły – zbudowany z wersów niepodzielonych na strofy

37) Wiersz biały – bez rymów

38) Wiersz sylabiczny - wiersz, który ma taką samą, określoną liczbę sylab w każdym wersie

39) Wiersz sylabotoniczny – wiersz, który ma taką samą liczbę sylab w każdym wersie i równomiernie rozłożony akcent

40) Wiersz wolny – wiersz, który nie jest ograniczony znakami interpunkcyjnymi, ma rożną liczbę sylab w wersie i dzięki temu dopuszcza dowolność interpretacji

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz